Apa itu Canker Sore?

Ia adalah sejenis barah atau bisul kecil yang membentuk seperti kawah di bibir dan bahagian dalam pipi yang lebih dikenali "tissue lining the oral cavity". Ia mungkin kelihatan kecil, tetapi amat memedihkan. Canker sore adalah perkara yang biasa berlaku. 20% (1 dari 5 orang) dari populasi manusia mendapat Canker sore pada satu masa. Ia juga dikenali dalam istilah perubatan sebagai aphthous ulcers atau aphthous stomatitis.

Biasanya perempuan lebih mudah terkena berbanding lelaki. Ia juga boleh berlaku pada sebarang umur, namun ia lebih biasa berlaku pada masa remaja. Canker sore secara amnya terbahagi kepada 3 jenis mengikut size:
  • Minor sore - berdiameter 1 mm hingga 10 mm. Ia adalah jenis yang paling banyak (80%) terkena kepada manusia, dan sembuh selepas 7-10 hari.
  • Major sore - berdiameter lebih dari 10 mm. 10% dari Canker sore adalah jenis ini. Biasanya ia mengambil masa 10-30 hari untuk sembuh dan mungkin akan meninggalkan parut.
  • Herpetiform ulcers - 10% dari Canker sore adalah dari jenis ini. Ia berlaku akibat gabungan beberapa minor sore dan biasanya sembuh selepas 7-10 hari.

Photobucket

Canker sore biasanya boleh dijumpai di bahagian yang selalu berlaku pergeseran (gigi / outer stimulus / makanan). Ianya bermula dengan bulatan merah kecil di mana pesakit mula terasa pedih. Selepas beberapa ketika, ia pecah menjadi bojolan bulatan kecil berwarna putih kekuningan di tengah dan dikelilingi halo merah.


Sebab-sebab berlakunya Canker sore

  • Trauma - Sama ada tergigit bibir atau bahagian dalam pipi atau geseran makanan yang keras dan tajam.
  • Irritation of the oral tissue - disebabkan orthodontic braces, gigi yang ber'filling' atau 'denture' yang tajam.
  • Stress.
  • Allergic to the food taken .
  • Ubat gigi atau pembersih mulut yang mengandungi bahan kimia yang dikenali sodium laurel sulfate (SLS).
  • Pertukaran hormon dalam badan termasuk menstrual cycle.
  • Ada kajian yang membuktikan genetik keluarga dan kekurangan zat makanan tertentu boleh menyebabkan Canker sore.

Bagaimana mengelak Canker sore?

1. Elakkan mengambil makanan yang keras dan tajam seperti potato chips yang memungkinkan ia menggeser bahagian dalam pipi atau bibir.
2. Elakkan mengguna berus gigi yang kasar (hard) gunalah yang separa lembut (medium) atau lembut (soft) jika gusi dan bahagian dalam mulut anda mudah terluka.
3. Elakkan makanan yang pedas dan asidic.

Canker sore tidak berjangkit. Jadi pesakit tidak perlu bimbang berjangkit kepada orang lain.

Photobucket

Bagaimana mengubati Canker sore?

Canker sore sembuh dengan izin Allah tanpa sebarang rawatan spesifik. Tetapi di sana ada pelbagai cara untuk mengurangkan rasa pedih akibat Canker sore tersebut seperti Topical medication (directly applied) - Benzocaine (Oragel), Lidocaine (anaesthetic), Achromycin (antibiotic) , pembersih-pembersih mulut - diphenhydramine suspension (cecair Benadryl allergy), cecair kumuh steroid anti-inflammatory , dan oral medication.

Namun begitu, jika Canker sore tersebut tidak sembuh dalam jangka masa yang lama. Pesakit disarankan berjumpa dengan doktor untuk mendapat rawatan lanjut.


Sumber:
-http://www.medicinenet.com
-http://www.animated-teeth.com
-http://www.dental1.org
-http://worldental.org/
-Pengalaman dan penelitian penulis yang selalu kena Canker sore.

Nur
Mansourah, Egypt.

0 Response to "Canker Sore or Apthous Ulcer"

Post a Comment

Once you click submit, please check your email for an invitation. Thank you. ~Admin
Name *
Dentistry - Year *
E-mail Address: *
Website / Blog

* Required
Palestine

What can you do?

Donate!

Spread The Cause!

Boycott Israel Products

Prays and Solat Hajat

Do Your Part